Waar ben ik nu? - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sarah Ruiter - WaarBenJij.nu Waar ben ik nu? - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sarah Ruiter - WaarBenJij.nu

Waar ben ik nu?

Blijf op de hoogte en volg Sarah

09 Maart 2016 | Australië, Cairns

Hallo lieve mensen, heb mijn huiswerk gedaan, want hieronder volgen mijn dag-na-dag-reisverslagen tot en met vandaag de dag: 9 maart. Geniet met me mee en laat ook even weten hoe het aan de andere kant van de wereld gaat! Liefs

24 februari Fraser Island
Om 06:00 moeten we uitchecken en we kijken twee films over veiligheid en regels op Fraser Island in de vroege ochtend. Met onze groep stappen we in een 4x4 auto bij de gids in. We hebben geluk, want in deze jeep zitten we gezellig tegenover elkaar en kan de muziek aan. Met de jeeps op de ferry en na een uurtje komen we op het adembenemende Fraser Island. We rijden over enorm hobbelige zandwegen en door weelderige natuur naar onze eerste stop bij een rond meer omgeven door bos aan de andere kant van het eiland. Helaas zit het weer vandaag niet zo mee. De voorspelling is dat het morgen beter wordt. We zwemmen in de regen en dat is natuurlijk ook een ervaring op zich. Met het witte zand kun je je tanden poetsen en je huid een scrubbeurt geven.
Na de lunch in een klein dorpje gaan we door naar Lake Wabby in de zandduinen. Dit meer staat erom bekend dat je het eerst niet ziet en dan ineens is er een steile heling naar beneden met een prachtig blauw diep meer. We hebben hier heel wat baantjes getrokken. Het weer klaart gelukkig op. In de meren zitten van die visjes die je kusjes geven. Net als in van die fish en spa's die helemaal hot zijn geweest in Nederland. Het kietelt.
Tegen het einde van de middag komen we aan in ons tentenkamp. Hier aangekomen zie ik meteen de dingo's die Fraser Island typeren. Ze lijken op dunne honden, maar zijn verwant aan wolven en niet ongevaarlijk. Er zitten hier helaas ook veel paardenvliegen. We doen nog een strandwandeling en spelen kaartspellen bij de tenten. 'S avonds eten we broodjes hamburger en salade met ons groepje.

25 februari Fraser Island
Om 05:00 al uit bed om met het juiste tij op de goede plek aan te komen. Als eerste even naar de opgaande zon kijken op het strand naast ons tentenkamp! Op naar de Champagne Pools wat prachtige rotsen bij de woeste zee zijn. Vervolgens klimmen we op de uitkijkrots Indian Head waar de aboriginals vroeger af moesten springen of af werden geduwd, verschrikkelijk, want steil en hoog is dit wel. Je schijnt hier vaak haaien te spotten. Later op de middag naar het beroemde Maheno shipwreck een scheepswrak van de eerste wereldoorlog. Als echte toeristen maken we hier (groeps)foto's. Eli Creek is de volgende stop, dit is een stille rivier waar je je in kunt laten meedrijven richting de zee. Dat is lekker zeg! Het heldere schone water is altijd 17 graden in welk jaargetijde ook. We voelen ons fris en fruitig, want dit is onze douchebeurt op het eiland. Op de terugweg spotten we kolossale rotsen langs de kustlijn. In het donker genieten we van de sterrenhemel, spelen we spelletjes, luisteren we in de jeep naar de gids- die dol is op vissen en autoracen en daar uren over kan praten :) - en gaan we redelijk op tijd naar bed. Midden in de nacht worden mijn tentgenootjes en ik gewekt door twee jongens die nog wakker zijn, op de tafels dansen en liedjes zingen. Hier zijn we chagrijnig van, maar hier kunnen we de volgende dag erg om lachen.

26 februari Fraser Island
Om zeven uur uit bed, opruimen en een korte stop in een stadje. Als de zon volop schijnt, zijn we bij Lake Mc Kenzie waar we genieten van de heerlijke dag en de prachtige natuur. Als laatste gaan we nog naar een stadje aan de haven waar we lunchen en onze voetjes in het water dompelen. Met de ferry gaan we terug over het water naar het Palace hostel.
Sluit de avond af met de Noor Nicolay, een Deens stel, Linda en de Groningse Loa. We wandelen langs de boulevard en eten op een terras vijf dollar pizza's van de Dominos.
De trip naar Fraser had ik nooit willen missen. Wat een fantastisch eiland, goede trip en leuke groep.

27 februari Hervey Bay
Neem afscheid van de groep. Aan het einde van de middag om 16:00 met de Greyhound bus op naar Agnes Water. De shuttle bus van Cool Bananas brengt onze backpacken naar het hostel en we worden netjes die kant op begeleid door een gezellige jongeman welke ons van alles over het de tweelingstad Agnes Water en Town of 1770 verteld. Er is dit weekend een surfwedstrijd gaande dus er is livemuziek in de pub. Hier ga ik 's avonds heen, maar zonde mijn ID-kaart kom ik er niet in. Gelukkig vermaak ik me buiten ook erg goed waar ik praat met een aantal locals. Shawn uit Sydney denkt me wel even te versieren en ik spreek met een oudere mevrouw van rond de 60, die zeven dagen per week nog de taxi bemant en dan 1,5 uur per nacht slaapt, bizar.

28 februari Agnes Water
Aan het ontbijt zit ik met mijn kamergenote Nadia, Rona van de everglades en de Haagse Linda. We gaan met een gezellige groep van het hostel naar een marktje in de Town of 1770 en doen een sightseeing Tour. Super aardige mensen op de markt. Ze maken allemaal een praatje met ons maken en geven ons nog wat dingen aan ons mee. Ik haal nog souvenirs. Hierna met Rona en Linda Agnes Water verkennen en naar het surfen op het strand kijken. In de avond lekker in de megagrote tv-kamer van het hostel hangen. Om 21:40 met de nachtbus naar Airlie Beach.

29 februari Airlie Beach
Aangekomen in Airlie naar het Magnums hostel midden in het centrum. Het hostel wordt omringd door allerlei gezellige eettentjes en een groot terras waar 's avonds live muziek wordt gemaakt. De kleine huisjes waar je in slaapt bevinden zich in een mini regenwoud. We worden opgehaald, alleen kunnen helaas nog niet inchecken. Verken het stadje waar vooral het nachtleven bruisend schijnt te zijn. Loop nog even binnen bij een reisbureau en ga hier chagrijnig weg door een verkoper die gewoon onbeschoft tegen me doet, omdat ik me alleen wil oriënteren en me nu niet wil laten overhalen voor veel te dure trips waar ik niet op ingelezen ben. Gezien het klamme weer ren ik al gauw naar de citylagoon. Als het afkoelt doe ik een kustwandeling op naar de havens en over de boulevard. Het uitzicht is hier mooi. In de zee zie je overal bootjes voor de oprijzende heuvels. Zie de zon net niet goed ondergaan achter een berg nu het bewolkt is. Als het donker is, verken ik het stadscentrum en hierna vroeg op bed na m'n brakke busnacht.

1 maart Airlie Beach
Wandel een route naar de andere havens van Airlie. In het water kun je op aangewezen plekken zwemmen die zijn omringd met netten die je beschermen tegen de jellyfish. In het centrum op zoek naar een medische hulp om m'n gele container maar eens te legen na al die weken er mee rondgezeuld te hebben. Door her klamme weer kan ik 's middags niet veel meer dan zwemmen in de lagoon en ik moet zeggen dat er ook niet veel meer te doen is in Airlie. Als de avond valt, luister ik naar live muziek bij m'n hostel en kijk ik hoe een paar jonge meiden met een fitte bejaarde mevrouw over de dansvloer zwieren, super toch?

2 maart Whitsundays
Een regenachtige dag. Nog een kleine wandeling door de buurt. Om 14:00 bij de Macdonalds voor de bus naar de haven voor mijn Whitsundays sailing adventure! Hier stappen we met tachtig man op zeilboot Pride of Airlie. Het is zo'n drie kwartier naar onze eigen eiland: South Molle Island waar ons resort is. Aangekomen duiken we met z'n allen het zwembad in en spelen we met een bal. Hierna douchen, helaas in het donker, want de lampen in onze zespersoons slaapkamer doen het biet. 'S avonds eten we goedkope pasta met gehakt, groentes, salade en knoflookbrood. Hierna spelen we kaartspellen buiten en drinken we sangria. Mijn kamergenoten geef ik nog een lesje Nederlands. Helaas praten ze vooral veel Duits met elkaar.

3 maart Whitsundays
Om zes uur aan het ontbijt en we vertrekken in twee groepen. Ik zit op een boot met 80% Duitsers, groepjes Engelsen en andere Duits sprekenden, die helaas vooral ook met hun eigen groepje bezig zijn. We zitten ruim vier uur op de zeilboot als we aankomen bij Whitehaven Beach. Hier zetten we onze snorkels op, doen we onze stingersuits aan en springen we van de boot af het water in. Hier is geen koraal, maar gezien de regen is het toch fijn om even rond te snorkelen. Het zit niet mee met het weer wat ook invloed heeft op wat je onder water ziet. Met het witte zand poetsen we onze tanden en vervolgens scrubben we onze voeten. De andere groep op de tweede boot komt ook en hier vind ik maatjes. Daar ben ik blij mee, want ik voel me best allen op m'n boot terwijl ik zinnen best doe om aan te sluiten. Rond half drie hebben we eindelijk onze lunch, dat mocht ook wel gezien we om zes uur voor het laatst iets aten. We eten kippenpoten, pasta en broodjes. Na een dik uur varen we verder naar een ander eiland waar we kunnen snorkelen. Ik geniet er erg van, alleen helaas voel ik me hierna wat zeeziek. De vier uur durende terugreis lig ik vooral te slapen in het ruim of op het dek waar ik me beter door voel. Terug op ons eiland eten we curry en vervolgens hebben we karaoke. Ver weg van ons eiland zie ik bliksemschichten boven de zee schieten.

4 maart Whitsundays en Airlie Beach
In de ochtend een wandeling over het eiland/nationale park met een mooi uitkijkpunt bovenop de berg. De gids verteld ons welke eilanden we allemaal zien en weet ook van alles over de zeven soorten schildpadden die er in Australië zijn, zes hiervan in het Great Barrier Reef. Na de wandeling gaan we vissen voeren en is er de mogelijkheid om tussen de vissen te snorkelen, er is hier weinig koraal. Hierna checken we uit waarbij veel mensen hun ontevredenheid over de trip uitten. Ik heb erg genoten, maar voor een trip van deze prijs mag je veel meer kwaliteit verwachten. Raad de trip met deze boot zeker niet aan.
Terug in Airlie Beach. Gezien de regen gaan Alex, Lora, Katerina en ik lekker wen bakje pleur drinken. Hierna eet ik een hapje met Katarina. Bestel de geweldige combinatie van lasagne met patat, jammm. Krijg een korting vanwege onze boottrip, alleen Katerina krijgt die op wonderbaarlijke wijze niet. We hebben een afterparty met de groep van de boot in Down Under. Erg gezellig, wat een leuke mensen heb ik ontmoet!!

5 maart Townsville
Het plenst buiten nog steeds.. De voorspellingen zijn erg slecht. In de ochtend met de taxi naar de bus en vanuit Airlie Beach op naar Townsville. Het is een rit van dik vijf uur en al deze vijf uur kletst is erop los met Katarina. Wat een leuke zelfstandige dame. Het zou leuk zijn om nog langer met haar op te trekken, alleen zij gaat nu al door naar Cairns voor haar laatste week in Australië. Aangekomen in Townsville sta ik met twee anderen te wachten op de shuttle bus van het Civic Guesthouse 25 minuten lopen van het busstation. Ik ben erg blij met het hostel. Erg vriendelijk personeel, betaal voor een tweepersoonskamer niet meer dan een kamer voor vier, er zijn een koelkast, kast en een spiegel op de kamer en het allerbeste is een schone grote witte handdoek! Die krijg ik voor het eerst hier. Dat wordt maximaal douchen :) Vanmiddag houd ik vrij om m'n was te doen. Raak gauw in contact met allerlei mensen en klets de hele avond met een Duitse jongen die voor z'n lol Japans heeft geleerd en me daarover verteld.

6 maart Townsville
Het is zondag en veel winkels en musea etc zijn helaas gesloten. Eropuit om de Art Gallery te bekijken en de markt in de hoofdstraat. Hier kom ik Linda tegen, die ik ken van Agnes Water. We lunchen samen in een park en gaan naar de Botanic Gardens. Het is een super klamme dag dus daarna lekker het zwembad van het Rambutan hostel in. 'S avonds vermaak ik me in het hostel.

7 maart Magnetic Island
Vanochtend samen met Inge om 08:00 met de ferry aangekomen op Magnetic Island. 90% procent kans op regen vertelde ook de vrouw van het informatiecentrum ons. Nu was het net opgeklaard. Magnetic Island is speciaal vanwege de eucalyptusbomen en de puntige bergtoppen. We hebben tochten door de bergen gelopen tot een uurtje of drie. Badend in het zweet bijna vijfentwintig kilometer gelopen, meer dan 40.000 stappen gezeten, overal verbrand en met behoorlijke spierpijn. De routes langs de kustlijn en door het regenwoud werden erg slecht aangegeven. We dachten nog bijna verdwaald te zijn en Google maps kon ons niet vertellen waar we waren. We waren O blij toen we asfalt en elektriciteitsdraden zagen.. Uiteindelijk nog een lift terug naar de bewoonde wereld en de ferry gehad. Om half vier dan eindelijk onze lunch gehaald bij de supermarkt... Een uurtje later terug met de ferry naar Townsville met een voldaan gevoel over de actieve dag. Het was een heerlijke en gezellige dag. Zou hier in de eerste instantie nog een nachtje blijven, alleen heb deze gecanceld nu we zoveel van het eiland in één dag hebben gezien. Het was goed.

8 maart Townsville
Slaap door mijn wekker van 05:00 heen voor de bergwandeling bij zonsopgang. Heb blijkbaar een stevige nachtrust nodig na de intensieve wandeling van de dag hiervoor. Alsnog de bergwandeling gedaan naar de top van de Castle Hill. De rode rots is typerend voor Townsville. Een verreikend uitzicht over de kust, haven, steden en Magnetic Island. Hierna neem ik de beste douche van m'n leven met de schone witte handdoek van het hostel. Om vijf uur vertrek ik met de bus samen met Linda, alleen ik stop al in Mission Beach en zij rijdt door. Helaas heeft de bus vertraging waardoor m'n shuttlebus van het YHA hostel al weg is als we 's avonds rond 20:45 aankomen. Lichtelijk in paniek vraag ik de weg aan een caissière van de supermarkt. Het is nog vier kilometer lopen langs een autoweg in het donker... Daarbij zou ik moeten oppassen voor de slangen en de cassowaries die agressief kunnen zijn. Ze roept me gauw terug als ik bedenk een ander hostel te boeken en ze geeft me een lift naar m'n hostel: dankbaar!

9 maart Mission Beach
Opnieuw een regenachtige dag. Als het opklaart in de middag doe ik een wandelroute door het regenwoud, langs het grasland de mangroves en het strand. Onderweg zie ik cassowarry's welke typerend zijn voor het regenwoud hier. Er zijn er hier veertig die worden beschermd. Als er je er een op de weg ziet staan, ben je verplicht te stoppen en de cassowarry voorrang te geven. Mocht je er één aanrijden, staat daar een forse boete op. Dit heeft de heldin van gisteren me verteld, de caissière.
Rond etenstijd rijd ik voor de laatste keer met de Greyhound bus door naar Cairns waar ik verblijf in het Koala resort. De shuttle bus komt me niet ophalen en ze vergeten me bij het inchecken. Na een halfuur bel ik opnieuw de nightmanager die een ruzie in de buurt aan het sussen is. Hij laat me snel m'n kamer zien en wil hierna de politie bellen. Heb een zespersoonskamer helemaal voor mij alleen, lekker! Weer een halfuur later bel ik hem opnieuw nu m'n sleutel niet makkelijk in het slot gaat, haha, wat een belevenissen weer.

  • 10 Maart 2016 - 23:36

    Reinder Verbree:

    Zeer toffe avonturen Sarah! Leuk om te lezen, lekker actief! Hier in Holland is af en toe een glimp van de lente waarneembaar. Have fun verder.

  • 12 Maart 2016 - 16:30

    Jeannette:

    Wow,wow,wow Sari wat een verhalen zeg , gelukkig dat je zo snel kunt typen, ik zou het een straf vinden zoveel te schrijven.
    Zou er uren over doen, ahhh maar jij hebt zeeën van tijd natuurlijk ! En heerlijk voor ons natuurlijk om zo een beetje met je mee te reizen.
    Wat veel ontmoetingen he. Dag lieverd, we bellen gauw !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Sarah

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 3285

Voorgaande reizen:

21 Maart 2016 - 29 April 2016

Verder op avontuur

01 Februari 2016 - 21 Maart 2016

Op avontuur

Landen bezocht: